Framtiden levererar effektiva digitala lösningar
Region Gotland har just tagit fram ett förslag till e-tjänsteplan för att effektivt kunna leverera digitala tjänster till individer och organisationer.
Även andra offentliga verksamheter på Gotland skapar nya e-tjänster. Som exempel kan nämnas att en samlad app för besökare och boende på gotland håller på att tas fram.
Ett antal e-tjänster driftsätts under perioden.
September 2017
Kort lägesrapport i delprojekten
En e-tjänsteplattform är nu på plats. Därmed är ett viktigt steg taget för fortsatt digitalisering av regionens verksamhet.
Sammanfattning av område e-tjänster
Öppna data har börjat publiceras |
2.1.1 |
Öppna data |
✓ |
Principbeslut om Öppna data |
2.1.2 |
Öppna data |
|
Öppna data definierade och publicerade enligt principbeslut |
2.1.3 |
Öppna data |
|
Systemet är infört och har börjat användas |
2.2.1 |
Mina meddelanden |
|
Systemet är infört för minst fem meddelanden per organisation |
2.2.2 |
Mina meddelanden |
|
Principdokument skapas |
2.3.1 |
Digital medborgardialog |
|
Minst två tjänster har tagits fram inom området Digital medborgardialog |
2.3.2 |
Digital medborgardialog |
|
Medborgardialogtjänster används av samtliga nämnder |
2.3.3 |
Digital medborgardialog |
|
e-tjänsteplattformen upphandlad och installerad |
2.4.1 |
e-tjänsteplattform driftsätts hos RG |
✓ |
e-tjänsteplattformen driftsatt för de vanligaste "tjänsterna" |
2.4.2 |
e-tjänsteplattform driftsätts hos RG |
|
e-tjänsteplattformen driftsatt för 90 % av "tjänsterna" |
2.4.3 |
e-tjänsteplattform driftsätts hos RG |
|
Systemet är infört för hela befolkningen - och har börjat användas |
2.5.1 |
System för samåkning och kollektivtrafikinfo |
✓ Överspelat - produkten ej intressant för än det finns en App |
Gula fält hänvisar till delprojektets rubrik i Gotlands Regionala Digitala Agenda.Gröna fält är avklarade. |